Saker som förundrar mig

Eftersom folk undrar:

Jag pluggar Bachelor of International Business, utbildningen är på tre år.

Just nu läser jag fyra ämnen:

*Accounting and Management for Entrepreneurs

Allt man behöver veta för att vara chef över ett litet företag, som kanske växer. Räkenskap och Manger roll. Har en två timmars föreläsning i veckan och en klass där man går till och ställer mer frågor. Har ett stort arbete där jag ska öppna ett Fitness center på papper. Arbetet ska dömas av en man från Affärsvärlden.

*Foundations of Management

Grunderna man bör känna till för att bli en bra manger över företag. Här får vi lära oss allt om etik, moral, uppbyggnad av företaget, dom olika metoderna som existerar för att motivera arbetare. Har ett arbete här också. Inte lika stort som ACCMGTFENT's arbete men lika intressant det också. Där ska jag hitta artiklar skrivna av akademiker om förhållandet mellan effektivitet och arbetare. En tvåtimmars föreläsning och en lektion.

*Statistics for Business

Statistik inom affärsvärlden. Siffror, bokstäver och ingen logik. Håller fortfarande på att försöka förstå mig på varför detta är viktigt för mig att veta. Två en timmars föreläsningar och en lektion och en Hjälp lektion.

*Macroeconomics

Hur ekonomin funkar i storhet/världen/ett land och metoder för att tolka den. Inget arbete men dom sätter läxor varje vecka som måste lämnas in. Två entimmars föreläsningar och en lektion.

Lista över saker som förundrar mig:

1. Jag börjar förstå vad Charlie Eppes i tv-serien Numb3rs snackar om när han pratar statistik.
2. Jag har börjat analysera filmer och situationer ur Management synpunkt precis som min föreläsare i FOM.
3. Min föreläsare i Macro kan rita ett rakt streck varje gång han ska peka ut nåt viktigt på sin power point presentation.
4. Alla mina föreläsares tålamod över allt prat som är i raderna längst bak (Fast Macro föreläsare hotade att slänga ut dom idag faktiskt, så han har nog inget tålamod kvar) och dom som kliver upp och går mitt i en mening. Tror inte att så många människor faktiskt ska till tandläkaren.
5. Att min föreläsre i ACCMGTENT faktiskt tror att hon ska få alla i kursen att älska Räkenskap. "I hope after this course that you will love accounting again, since you don't seem to have a good relationship with it before."
6. Många lärare/föreläsare har hur många elever som helst, och dom kommer ihåg deras namn. Vi snackar om över 900 i en kurs. Okej då, dom kommer nog inte ihåg alla, men dom kanske chansar vilt på någons namn?
7. Att killen på torsdagar som hjälper elever med statistiken inte har mer elever än mig som kommer dit för tillfället. Hoppas inte han tror att jag är kär i honom. Jag HAR faktiskt problem med statistiken. Jag spelar inte dum även om det känns som om han tror att jag gör det. Sheesh.

Hmm. Den första är inte förundrande. Mer skrämmande.

På Fredag är det Anzac dagen och jag ska in till Stan och se på en Australiensisk fotbolls match (om vi får biljetter) innan jag återvänder hem för att plugga. (Se? Jag talar om plugget. Bara så ni vet, var beredda på mer detaljerat om plugget nu när ni uttryckt en önskan över att veta mer. *flin*)


Kommentarer
Postat av: Micaela

men Carro?! Fotboll?! ÄR du tossig?

Hihihi över att du börjar förstå Charlie Eppes numbers. Jag förstår honom inte och jag läser ändå matte c. Detta måste betyda att du läser svårare matte än vad jag gör! Hur känns det?

Jamen, det där med att lärare kommer ihåg namn är ingenting. Det är ett minimum som en lärare måste lära sig för att eleverna ens ska trivas i en klass. Jag hade en vikiare i svenska b förra året och då hade hon bara vår klass på trettio elever. Hon hade oss i två månader. Hon lärde inte in våra namn någon gång. Hon kallade oss "du där.." eller "tjejen" eller "flickan. Irriterande!

hihi, tror hon som lär dig matte på fullt allvar att du kommer tycka om det?! Lycka till säger jag bara.

2008-04-23 @ 08:47:55
Postat av: Ewa S

Kommer du hem och berättar att du älskar matte efter det här så blir åtminstone jag svarslös. Men du är strong som kämpar på. Tur att du är ambitiös och går på extralektionen även om det tar emot det är där de andra gör fel. Kramar

2008-04-23 @ 12:11:13
Postat av: majsan67

Kanon Carro.... jag anställer helt klart dig som VD när du kommer hem ;)men du måste ändå alltid göra som jag säger... i alla lägen .. hahaha

Tycker du är strong som går på extra-lektioner, det visar på enorm vilja och intresse. Det kommer du ha igen sen, det lovar jag.
Risken finns att alla kommer till dig sen, när dom inte fattar....

kommer du hem till sommarn? vi får ju helt klart träffas då, måste ju höra ALLA snaskiga historer ;)

2008-04-24 @ 07:05:52
URL: http://majsan67.blogg.se
Postat av: Micaela

Pluggar, pluggar, pluggar och pluggar du?!

2008-04-29 @ 09:22:07
Postat av: Gunnar

Fotboll handlar också om matte! Strategi, statistik, resultat etc. Men glöm inte att man kommer väldigt långt på ren vilja.
Och brutala tacklingar...? Du kommer att förstå när du sett den australiska fotbollen.
Gunnar

2008-04-30 @ 17:11:16
Postat av: Christer

Hej.

Hoppas att det var Aussie rules du skulle gå på och inte rugby!!!!! Efter å ha sett en match med det, kan man förstå¨varför alla Australienske tycker att vår fotboll är lite bögete:-)

Så du har blivit kär i statistikkhjälpläraren? Hoppas att ni pratar litegrann om statistikk under lektionen vartfall.......

Finns det inga bilder på där du bor?

2008-05-03 @ 09:31:41
Postat av: Ewa S

Men brorsan! Backa bloggen så ser du:-D

2008-05-06 @ 20:35:11
Postat av: Ewa S

Men brorsan! Backa bloggen så ser du:-D

2008-05-06 @ 20:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0